Portefeuille-analyse

De turbokracht van Amazon

17 september 2018 | Portefeuille-analyse

Wie eind oktober 2007- vlak vóór de bankencrisis - aandelen Amazon kocht, heeft een schitterende zaak gedaan: de koers explodeerde met ongeveer een factor 18. Dat komt neer op een jaarlijks rendement van rond de 31%. De waarderingen zijn navenant: het aandeel noteert aan 4,3 keer de verwachte verkopen voor 2018 en 56 keer de verwachte winst voor 2019. Op 4 september bereikte de beurswaarde van de e-commercereus even de kaap van 1.000 miljard dollar. Wil dat ook zeggen dat er sprake is van een bubble? Daar lijkt het alleszins nog niet op. Jeff Bezos’ imperium uit Seattle blijft schitterende verkoopcijfers neerleggen en creëert bergen cash waarmee investeringen in nieuwe technologie en slimme overnames kunnen worden gefinancierd. Hun motto? More, more, more!

Oprichter Jeff Bezos, ’s werelds rijkste man, zou midden jaren negentig een schema van een vliegwiel op een servet neergepend hebben: meer producten, meer diensten, meer leveranciers, meer leveringsopties en meer informatie leiden tot een betere klantenervaring en dus meer klanten, inkomsten en winst. Simpel, en razend efficiënt.

“ Het motto van Amazon? More, more, more! ”

Want 23 jaar later is Amazon de keizer van de e-commerce: de omzet bedroeg in 2017 178 miljard dollar, hun nettowinst 3 miljard dollar en hun cashpositie 20,5 miljard dollar. In 2017 rijfde het bedrijf 89% van de online kerstaankopen bij de grootste retailers binnen. En de vooruitzichten spreken nog meer tot de verbeelding. Analisten voorspellen een omzet van ongeveer 535 miljard dollar in 2023. Wat zijn de krachtigste groeimotoren van Amazon? Een blik onder de motorkap.

Wat drijft Amazon?

Amazon heeft drie segmenten: Noord-Amerika (inclusief Whole Foods, 60% van de inkomsten), Internationaal (o.a. het VK, Duitsland, Japan, 30%) en Amazon Web Services of AWS (clouddiensten, 10%).

Eerst het minder goede nieuws. De retail services van Amazon e-commerce, verkopen voor derde partijen (de zogenaamde Fulfilled By Amazon), Amazon Prime en Amazon Echo (de slimme luidsprekers) - vertegenwoordigen 90% van Amazons inkomsten. En … ze maken verlies.

Maar dat is alleen erg als je echt winst wil maken. Jeff Bezos laat geheid de inkomsten terugvloeien naar investeringen die de toekomstige groei moeten veiligstellen. En die aanpak werkt. De investeringen in de distributie-infrastructuur bijvoorbeeld leveren Amazon schaalvoordelen op, waardoor het bedrijf zijn transportkosten én prijzen kan drukken. Daarmee kan het zijn loyaliteitsprogramma Prime aantrekkelijker maken en de verkopen voor derde partijen opkrikken. Het vliegwiel in actie!

Bron: Financial Times

E-commerce, Amazons eerste activiteit, heeft nog een substantieel groeipotentieel. Het maakt immers nog altijd maar 9% uit van de totale Amerikaanse kleinhandel (zie ook artikel Cadelam op pagina 26). En toch zweert het bedrijf niet alleen bij online. Enkele jaren geleden waagde het zich aan enkele brick-and-mortar boekenwinkels en een versmarkt in Seattle. Met de overname van Whole Foods (13,7 miljard dollar) in augustus 2017 kwamen er in één klap 460 winkels bij. De integratie vertoont momenteel nog kinderziektes, maar wellicht zal Amazon haar expertise ook daar kunnen doen gelden. Momenteel vertegenwoordigt Foods Physical Stores minder dan 5% van de verkopen.

Bron: statista.com

Het belang van verkopen voor derde partijen neemt jaar na jaar toe. Het aandeel van de derde partijen in betaalde verkochte goederen steeg van 26% in 2007 naar ruim 50% in 2017. De kleine online retailers gebruiken Amazons platform en hun expertise inzake afhandeling, stockage en transport, in ruil voor een vergoeding.

Key Facts 2017

 Omzet (miljard dollar)  178
 Nettowinst (miljard dollar)  3
 Cashpositie (miljard dollar)  20,5
 Aantal werknemers  560.000
 Aantal verzendingen per seconde  35 stuks
Aantal uniek bezoekers per minuut 4.310

Bron: Amazon

Ook Amazons Prime-programma, gestart in 2015, is een schot in de roos. Het telt in 2018 ongeveer 100 miljoen Prime-leden, dat is ongeveer 64% van de huishoudens in de VS. Zij geven jaarlijks ongeveer 1.300 dollar uit, dat is het dubbele van niet-leden. Sinds 2015 organiseert de retailer een jaarlijkse Prime Day, een kortingenfestival waarin wereldwijd honderdduizenden deals te rapen vallen voor de leden. In 2017 stegen de verkopen op Prime Day met 20%. Dit jaar werd de actie verlengd van 30 naar 36 uren, en deed ook Whole Foods mee. Amazon voelt ondertussen wel de hete adem van concurrenten als eBay, die gelijkaardige deals aanbiedt, zonder lidmaatschap. Werkelijk alles wordt door Amazon uit de kast gehaald om de consumenten makkelijker en sneller te doen kopen. Thuisbezorgingen per drone worden aangeboden, de Kindle e-book readers, de digitale assistent Alexa en de Echo-luidsprekers.

Maar de echte turbo van Amazons inkomsten is met voorsprong Amazon Web Solutions. Het levert clouddiensten en producten (zoals opslag, databases en rekenkracht) aan ondernemingen om betrouwbare, veilige, schaalbare en flexibele toepassingen te ontwikkelen. Tot haar klanten mag Amazon kleine start-ups met minimale IT-behoeftes rekenen én giganten zoals Netflix die miljoenen uren video’s per dag streamen. De cijfers zijn spectaculair: sinds 2015 stegen de AWS-inkomsten met 465%, de winst met 614%. Amazon blijft trouw aan haar strategie: lagere prijzen, meer functies, en meer efficiëntie. Daarmee hoopt Bezos andere grote jongens als Microsoft (Azure), Google en Alibaba de loef af te steken op deze markt met een gigantisch potentieel.

Evolutie inkomsten en winst AWS

 

Bron: Amazon

Herinvesteren voor toekomstige groei

Amazon zit in een permanente investeringsmodus om zijn toekomstige groei te vrijwaren. We haalden de investeringen in distributie-infrastructuur al aan. Dat is maar één voorbeeld. Recent richtte Amazon zijn pijlen op content, bijvoorbeeld via de aankoop van rechten van belangrijke sportwedstrijden. Daarnaast investeert het bedrijf ook massaal in IT en technologie. Liefst 7% van zijn inkomsten vloeien naar IT, tegenover 1,7% voor traditionele retailers. Big data en artificiële intelligentie maken de processen en systemen immers efficiënter en de klantenervaringen beter. Algoritmes worden ingezet om de vraag naar producten te voorspellen, producten te rangschikken in zoekresultaten, producten en deals aan te bevelen, productstrategieën te ontwikkelen, fraude te detecteren, en zo meer.

“ Amazon zit in een permanente investerings­modus om zijn toekomstige groei te vrijwaren. ”

Wat Amazon zelf niet ontwikkelt, haalt het naar zich toe via fusies en overnames. Whole Foods Market was de grootste overname in 2017, maar onlangs zette de mastodont ook stappen in de richting van farmadistributie (overname Pillpack), ziekenzorg en medische bevoorrading aan ziekenhuizen. En ook om top of class te blijven in technologie, houdt het de markt scherp in de gaten. Zo kocht het een bedrijf in zoektechnologie (Graphiq) om Alexa te verbeteren, evenals deurbelproducent Blink Home om haar thuisbezorgingsservice verder op punt te stellen.

Operationele cashmachine

En toch leiden die zware investeringen niet tot een Tesla-scenario, waarin de cash aan een hels tempo verdampt. Integendeel: eind 2017 zat Amazon op een berg cash van ongeveer 20,5 miljard dollar. De operationele activiteiten zijn een ware cashmachine: het tijdsverschil tussen het verkopen van een product en de betaling aan de leverancier bedraagt volgens Morningstar maar liefst 80 dagen. Vers kapitaal? Niet nodig: het is van 2003 geleden dat het bedrijf beroep deed op de kapitaalmarkt. En dat maakt Amazon uiteraard geweldig wendbaar: ziet het een opportuniteit, dan kan het meteen handelen, zonder naar Wall Street te kijken. Elon Musk kan er eens van dromen.

De grafiek van het Amazon-aandeel die strak naar boven wijst, hoeft dus niet te verbazen. Zijn er dan helemaal geen risico’s? Vanzelfsprekend wel. Een imperium als Amazon riskeert toenemende regulering van overheden. Op markten met aanlokkelijke groeivooruitzichten en hoge marges is de concurrentie bovendien bikkelhard. En hoe weldoordacht de overnames ook uitgekozen zijn, het vraagt heel wat tijd en aandacht om ze te integreren binnen het strakke kader van Amazon. Zelfs voor Amazon geldt: niets groeit tot in de hemel. Alleen - die hemel lijkt nog veraf. Tot dusver hadden de sceptici alvast ongelijk.

“ Eind 2017 zat Amazon op een berg cash van ongeveer 20,5 miljard dollar. ”

 

Bron: Bloomberg, jaarverslagen van geciteerde bedrijven
* Data Cisco hebben betrekking op periode 28/01/2017 tot 27/01/2018.

 

Waardering

Op basis van de analistenconsensus van Bloomberg noteert Amazon op 31 augustus aan een koerswinstverhouding van bijna 56 voor 2018. Als groei-onderneming “pur sang” keert het bedrijf geen dividenden uit, hoewel het in het verleden al wel is overgegaan tot een inkoop van eigen aandelen (5 miljard dollar in 2016).

Van de 51 analisten die het aandeel opvolgen, zijn er momenteel 47 die aanraden om het aandeel te kopen, terwijl 3 analisten adviseren het aandeel te behouden en slechts 1 analist aanbeveelt het aandeel te verkopen.

 

Technische Fiche
Amazon (Nasdaq - AMZN U)

Koers in USD (31/08/2018) 2.012,7
Aantal aandelen (in USD) 487,7 miljoen
Marktkapitalisatie (in USD) 981,7 miljard
Laagste - hoogste 12 maanden (in USD) 931,7 - 2.025,6
Dagelijks volume (aantal) 4,7 miljoen
Koersevolutie in '17 en '18 (tot 31/08/2018)
+56% / +72%
Koerswinstverhouding in '18e/'19e
75,4 / 55,8
Brutodividendrendement '18e
0,0%

Bron: Bloomberg

 

 

Terug naar het overzicht

 
 
Nederlands
Nederlands Français