Digitaal

Enkele tips om veilig online te zijn

09 juni 2020 | Digitaal

U heeft het vast ook opgemerkt: ons dagelijkse leven is een stuk digitaler geworden. En zeker in tijden van lockdown is digitalisering een waar geschenk. Skypet u wel eens met uw familie? Organiseert u bijeenkomsten via videochat? Koopt u wat vaker online? Dan hebben we een aantal veiligheidstips voor u.

Hoe organiseert u veilige videogesprekken?

Een videogesprek lijkt misschien een gezellig onderonsje, maar dat is niet altijd zo. U weet nooit wie er meeluistert. Deel daarom geen vertrouwelijke zaken via publieke videogespreksystemen. Ga ervan uit dat alles wat u zegt publiek kan worden gemaakt. Deel de meeting ID of het wachtwoord niet op publieke websites. Wees ook voorzichtig met screenshots. Check aan het begin van het online gesprek wie er deelneemt, en doe dat ook nog eens tijdens het gesprek. Delen Private Bank gebruikt een veilig videogespreksysteem, Microsoft Teams. Via deze weg kunt u in alle rust en vertrouwen met uw relatiebeheerder communiceren.

Hoe maakt u een sterk wachtwoord?

Kunt u moeilijk complexe wachtwoorden onthouden? Dan hebben we goed nieuws voor u, want die hoeven namelijk helemaal niet zo complex te zijn. De lengte van het wachtwoord is het allerbelangrijkst. Gebruik een persoonlijke zin die u gemakkelijk kunt onthouden, met alle letters aan elkaar. Een wachtwoord van minstens 14 karakters is echt al heel veilig. Gebruik op elke website ook best een ander paswoord.

Bent u bovendien al vertrouwd met de itsme® app? Het is uw digitale ID, om veilig in te loggen of om te tekenen met uw smartphone. Onze bank ondersteunt deze uiterst veilige technologie ook voor de Delen app en Delen OnLine. Lees meer over itsme®.

Voor uw bankzaken gaat u best niet via google of een andere zoekmachine. Ga naar Delen OnLine via de login-knop op delen.be.

Hoe herkent u frauduleuze e-mails?

Ons digitale werken en leven is ook de oplichters niet ontgaan. Phishing, de praktijk om vertrouwelijke informatie te achterhalen via een e-mail, sms of Whatsapp-bericht, is aan een opmars toe. Het herkennen van een phishing-poging is niet altijd even gemakkelijk. Toch zijn er een aantal zaken die u zelf kunt controleren. 

  • Kijk of het e-mailadres van de afzender correct is. 
  • Ga na of het taalgebruik en de inhoud overeenkomt met wat u gewoon bent. 
  • Geef nooit uw codes of wachtwoorden door via e-mail of telefoon. 
  • Voor uw bankzaken voert u best zelf het webadres in, ga niet via google of een andere zoekmachine, noch via een link in een e-mail. Ga liefst via de login-knop op delen.be of via uw favorieten. Het enig juiste adres voor uw bankzaken is https://login.delen.be/login/digipass. Of nog beter: gebruik onze veilige Delen-app. 
  • Twijfelt u of een bericht van onze bank komt? Contacteer uw beheerder, via mail, telefoon of de Delen app. Goed om te weten: de bank stuurt nooit e-mails naar u door met de vraag u in te loggen of uw gegevens na te kijken. Zulke e-mails zijn haast altijd frauduleus.
  • Log bij voorkeur aan in de Delen app en Delen OnLine via itsme®. Het is eenvoudiger en veiliger dan met de Digipass.

Tot slot

Veiligheid is een bezorgdheid van alle tijden. Delen Private Bank speelt een prominente rol in dit verhaal. Dankzij uitmuntende software en hardware, strenge procedures en processen en – last but not least – de alerte blik van u en van onze medewerkers, zijn we de fraudeurs tot nu toe steeds een stapje voor. Er werd zelfs speciaal een team van 6 personen opgericht om de online veiligheid van u, de bank en de medewerkers te vrijwaren.

Heeft u vragen bij dit onderwerp? Spreek uw relatiebeheerder er gerust over aan. De bank organiseert regelmatig lezingen over online veiligheid. Bekijk ook de video over dit onderwerp.

 
 
Nederlands
Nederlands Français