Corporate

“Steeds dicht bij de klant”

07 juni 2019 | Corporate

Private Banking is bij uitstek een persoonlijk metier. Dicht bij de klanten staan is dan ook een belangrijke succesfactor in het groeiverhaal van de bank. Sinds haar ontstaan in 1936 groeide de bank gestaag en evenwichtig, met aandacht voor de identiteit en waarden van de bank.

René Havaux, Paul De Winter en Arnaud Van Doosselaere komen voor een laatste keer aan het woord in dit derde deel van het interview.

De Kempen, Leuven, Namen, Knokke en binnenkort Waterloo… Jullie openden vijf vestigingen in twee jaar tijd?

René Havaux: Dat heeft te maken met ons beleid om steeds dichter bij onze klanten te zijn. Onze nieuwe kantoren leveren trouwens belangrijke bijdrages in onze cijfers, wat bewijst dat dit de juiste keuze was. Door het kantorennetwerk uit te bouwen, geven we een antwoord op het fileprobleem: klanten kunnen dicht bij huis, zonder stress en in alle comfort terecht in onze kantoren, waar alle tools en expertise binnen handbereik zijn.

Paul De Winter: Ook in het buitenland blijft onze aanpak lokaal. We leggen onze filosofie niet op, maar laten ons model rijpen in de geesten. Vandaag, vier jaar na de overname van Oyens & Van Eeghen, opent onze dochteronderneming twee nieuwe vestigingen in Nederland. We schakelen daarbij beheerders in die lokaal verankerd zijn in de gemeenschap. Dat doen we ook voor onze andere vestigingen. 

Arnaud Van Doosselaere: Naast de uitbouw van een lokaal klantenbestand en uitstekende commerciële resultaten, is Luxemburg een kenniscentrum inzake fondsenbeheer. Wat het Verenigd Koninkrijk betreft, stellen veel mensen zich vragen over de gevolgen van de Brexit voor Delen Private Bank en voor JM Finn. In de praktijk zijn er eigenlijk geen. Ons dochterbedrijf, JM Finn, is erop voorbereid. Bovendien gaat het om Britse klanten die bediend worden door Britse relatiebeheerders.

 

Delen Private Bank Knokke

Delen Private Bank Knokke

Is Delen Private Bank niet te snel gegroeid?

Paul De Winter: Nee. De kwaliteit van onze service blijft gelijke tred houden en verbetert zelfs nog. Het is zeker niet omdat we een kantoor in Knokke openen, dat we een klant in Antwerpen minder goed bedienen.

René Havaux: Het klopt dat de organisatie de voorbije jaren sterk gegroeid is, maar dat hangt samen met de groei van de beheerde kapitalen. In 2018 hebben we netto 28 nieuwe medewerkers aangetrokken, waardoor we in totaal 410 werknemers tellen, van wie bijna een kwart informatici.

Arnaud Van Doosselaere: Sinds de overname van Capfi in 2007 is onze groei organisch en hebben we geen overnames meer gedaan in België. Waarom? Heel eenvoudig, omdat we geen relevante opportuniteiten zagen en ons nu willen toespitsen op onszelf om ons marktaandeel te vergroten.

Paul De Winter: De private banking-sector evolueert, dat zal de komende jaren niet veranderen. Bij een overname neem je in de eerste plaats mensen over – en dan moet je op dezelfde golflengte zitten. De bedrijfsfilosofie van beide partijen moet overeenkomen.

René Havaux: In het verleden werd onze groei ondersteund door die overnames, waardoor we de directie van Delen Private Bank konden versterken. Vandaag hebben we in het directiecomité leden met verschillende achtergronden. Mijn bedrijf en dat van Arnaud Van Doosselaere werden overgenomen, en we nemen nog altijd dagelijks deel aan de bedrijfsvoering van de bank.

In april nam René Havaux Havaux de fakkel over bij Delen Private Bank.

Arnaud Van Doosselaere: Met René Havaux als CEO hebben we nu drie actieve CEO’s in de bank. Jacques Delen is voorzitter van de raad van bestuur en een dagelijkse bron van inspiratie, en Paul De Winter blijft lid van het directiecomité en wordt verantwoordelijk voor het commerciële beleid van de bank.

Paul De Winter: De samenwerking en verstandhouding binnen het comité zijn uitstekend. De besluitvorming verloopt snel en efficiënt, omdat we naast de vergaderingen dagelijks informele contacten hebben via e-mail, WhatsApp of telefonisch. We blijven ook voeling houden met de business: we zitten in dezelfde open space als de andere relatiebeheerders en ontmoeten elke dag klanten.

René Havaux: Dat menselijke gelaat van de bank schept vertrouwen. Hoewel er veel kapers op de kust zijn bij de concurrentie, zijn onze medewerkers erg trouw en dat is geen toeval. We zijn hen daar heel erkentelijk voor en die loyaliteit straalt ook af op onze klanten.

Geldt dat ook voor jullie partnerships met andere instanties?

Arnaud Van Doosselaere: Zeer zeker. Vorig jaar hebben we iets meer dan 250 organisaties rechtstreeks of onrechtstreeks gesponsord. Niet elk initiatief is even groot en soms is het eenmalig, maar we proberen er de organisaties uit te pikken die in de lijn liggen van onze waarden en waarmee we op lange termijn een relatie kunnen aangaan.

Paul De Winter: We sponsoren al drie jaar Thomas Pieters en Thomas Detry, die de wereldbeker golf in de wacht hebben gesleept. Een puike prestatie die alle lof verdient.

René Havaux: We zijn ook al dertien jaar partner van de Brafa en al twintig jaar van Musica Mundi. Kwaliteit en duurzaamheid lopen als een rode draad door onze sponsoring.

Paul De Winter: In 2018 vierden we ook 20 jaar nauwe samenwerking tussen Delen Private Bank en Bank J. Van Breda & Co. In 1998 sloegen we de handen in elkaar binnen de holding FinAx, waarvan de hoofdaandeelhouder Ackermans & van Haaren is. We zijn destijds gestart met het beheer van 60 miljoen euro voor Bank Van Breda, vandaag is dat 6,5 miljard euro. Beide banken zijn complementair en delen dezelfde waarden, maar ze hebben altijd hun eigen identiteit en bedrijfscultuur bewaard. We blijven trouw aan ons engagement.

 
 
Nederlands
Nederlands Français