Corporate

Delen Private Bank lanceert Delen Family Services

04 september 2019 | Corporate

U krijgt er ongetwijfeld soms mee te maken: uw financiële administratie loopt niet zo vlot, want alle documenten liggen verspreid over verschillende plaatsen. Waar ligt de aankoopakte van het huis? Waar heeft uw partner zijn groepsverzekering lopen? En in welke kaft zitten de rekeninguittreksels van bank A, B of C ook alweer?

Delen Private Bank creëerde een tool die orde schept in uw administratie, inzicht geeft in uw totale vermogen en realistische simulaties maakt over uw toekomstige vermogen: Delen Family Services. Het resultaat? Een vooruitziend plan, gestoeld op professioneel juridisch en financieel advies op maat. René Havaux, CEO van de bank, legt het belang van de dienstverlening uit.

Kunt u in enkele zinnen uitleggen wat Delen Family Services of DFS inhoudt?

René Havaux: Delen Family Services geeft een duidelijk en geordend overzicht van het volledige vermogen van een klant: vastgoed, portefeuilles, verzekeringen, participaties in vennootschappen, kunst en zo meer. DFS vergaart en ordent daartoe alle documenten en vermogensgerelateerde informatie van de klant op één centrale en veilige plek. Op basis van dat volledige plaatje simuleren we verschillende scenario’s die het toekomstige vermogen kunnen beïnvloeden: de verkoop van de zaak, een uitbetaling van een groepsverzekering, een schenking aan de kinderen. Samen met het advies van onze juristen heeft de klant alles in handen om de juiste beslissingen te maken over zijn successieplanning.

Wat is het voordeel voor de klant?

René Havaux: Onze tool brengt het totale vermogen van de klant overzichtelijk in kaart. Dat overzicht zal 24/7 beschikbaar zijn via de Delen app en Delen OnLine. Het past zich meteen aan bij elke verandering in uw persoonlijke of zakelijke leven, zoals een huwelijk, een aankoop van een huis of een bedrijfsovername. Uw planning is dan niet langer een momentopname: ze evolueert mee in de tijd, zoals een film. Onze experten formuleren een samenhangend geheel van adviezen op basis van die consistente en up-to-date informatie. Dat kan de klant helpen de juiste beslissingen te maken.

Is Delen Family Services beschikbaar voor alle klanten?

René Havaux: Zeker, alle klanten kunnen gebruik maken van deze service. Voor ons reikt vermogensbeheer immers veel verder dan louter het beheer van de portefeuilles. Wij maken het verschil met onze individuele begeleiding van klanten in hun zoektocht naar de juiste successieplanning. DFS geeft een nieuwe dynamiek aan wat vermoedelijk onze meest onderscheidende waardepropositie is.

René Havaux
René Havaux, CEO Delen Private Bank

Wat mag een klant concreet verwachten van DFS?

René Havaux: De klant krijgt een vermogensrapport met daarin: een familiestamboom, een overzicht van alle vermogenscomponenten, telkens met de eigendomsrechten (naakte eigendom, volle eigendom en vruchtgebruik – nvdr), een schema van de vennootschappen, een indicatieve berekening van de successiedruk en een veilige digitale kluis voor alle belangrijke documenten.

“DFS geeft een nieuwe dynamiek aan onze persoonlijke aanpak."

Family offices bieden vergelijkbare diensten aan. Is er een verschil?

René Havaux: Toch wel, ja. DFS wil de klant ontzorgen: de administratie verlichten, overzicht creëren, een vermogensanalyse maken voor vandaag én morgen en een daadkrachtig plan opstellen. Administratieve, financiële en juridische gemoedsrust is het doel. Als bank doen we dat waarschijnlijk een pak efficiënter en veiliger dan bij een family office. De systemen van de bank zijn beveiligd volgens de strengste normen en geüpdatet met de modernste technologieën. De bank beschikt ook over veel meer middelen en mensen, denk maar aan onze grote ploeg IT-ers en juristen. En ten slotte opereert de bank volgens strikte procedures in een gereguleerde sector, met tal van toezichthouders, wetgevers en regulatoren. De bank is onderworpen aan strenge regels inzake privacy, gegevensbescherming en veiligheid. Onze infrastructuur leent zich er dus uitstekend toe om die essentiële gemoedsrust te bewerkstelligen.

Er zijn al enkele sectorgenoten met gelijkaardige proposities op de markt.

René Havaux: Dat klopt, en dat is voor mij alleen maar een bevestiging dat deze service een antwoord biedt op een reële behoefte van de klant. In tegenstelling tot onze concurrenten is DFS niet louter een digitale service. Ook klanten die geen boodschap hebben aan een app, kunnen bij DFS terecht. En er is dus geen drempel in termen van vermogen – alle klanten kunnen beroep doen op DFS. De eerste feedback van de klanten is overigens bijzonder positief. Dat geeft ons vertrouwen.

Benieuwd wat DFS voor u kan betekenen? Neem dan zeker contact op met uw relatiebeheerder.

Het geesteskind van Jacques Delen

Jacques Delen, voorzitter van de raad van bestuur bij Delen Private Bank, is enthousiast over Delen Family Services. Want eigenlijk bedacht hij deze service al jaren geleden. “Ik merkte uit gesprekken dat klanten behoefte hebben aan een overzicht van hun volledige vermogen”, vertelt hij. “Om een doeltreffende vermogensplanning te maken moet u eerst de volledige puzzel kunnen leggen. Pas dan krijgt u een scherp beeld. Orde zorgt voor overzicht, overzicht brengt inzicht, en dat leidt op zijn beurt tot een strak plan.” Het heeft wel even geduurd voor zijn visie ook daadwerkelijk geïmplementeerd kon worden. “Er is natuurlijk de technologische kant van de zaak”, aldus de voorzitter. “Bovendien heeft de bank een reputatie om niet over één nacht ijs te gaan: alle aspecten van de service moesten gecheckt en gedubbelcheckt worden. Het was ook belangrijk dat elke klant toegang krijgt tot de dienst, ongeacht zijn vermogen. Plus: klanten die géén app willen of kunnen gebruiken, mochten evenmin uit de boot vallen. Die groep van mensen wordt al wel eens over het hoofd gezien. Dat wilden wij vermijden. Zowel de raad van bestuur als ik kijken met veel interesse uit naar de volgende ontwikkelingen!

 
 
Nederlands
Nederlands Français