Cadelam

De opmars van e-commerce

17 september 2018 | Cadelam

Capfi Delen Asset Management (Cadelam) is een dochteronderneming van Delen Private Bank en de fondsenbeheerder binnen de groep. De beleggingsfilosofie die Cadelam hanteert is voorzichtig, actief en flexibel, waarbij opportuniteiten worden gezocht in functie van de marktomstandigheden, in alle segmenten van de markt.

Bij het beheren van de tegoeden binnen de door Cadelam beheerde fondsen, staat het vermogensbehoud centraal. Van zodra aan dit streefdoel is voldaan, wordt gezocht naar mogelijkheden om het kapitaal te laten aangroeien met (ten minste) de inflatie. In de huidige marktomgeving, gekenmerkt door zeer lage rentevoeten, is deze secundaire doelstelling zeer uitdagend geworden en vergt het heel wat creativiteit om met een (zeer) beperkt risico toch een zeker rendement te zoeken.

De kleinhandel is de voorbije jaren sterk geëvolueerd, en die tendens is nog niet ten einde. Sinds de opkomst van internationale digitale spelers in Europa, de Verenigde Staten en China kopen consumenten hun waar aan via tal van kanalen. Willen de traditionele handelaars overleven, dan moeten zij hun strategie herzien.

Concurrentie uit nieuwe hoek

De voorbije twintig jaar beconcurreerden spelers in de consumptiesector elkaar hevig. Vroeger hadden handelaars een uitgebreid fysiek verkoopnetwerk nodig. Maar e-commerce haalde dit economische model overhoop: dankzij digitale verkoopplatformen bereiken online handelaars potentiële klanten over bijna de hele wereld, zonder dat ze verkooppunten in de buurt van elke consument moeten openen. Die strategie loont: nieuwe spelers winnen in recordtempo terrein. Wereldwijd blijft het aantal online kopers explosief toenemen.

Evolutie omzet van de wereldwijde e-commerce

 

Bron: eMarketer

Wie vermoedde 23 jaar geleden dat Amazon zou uitgroeien tot de e-commercereus die het bedrijf vandaag is? Sindsdien namen ook ondernemingen als Alibaba in China en Zalando in Europa een hoge vlucht.

In hun zoektocht naar interessante opportuniteiten op lange termijn volgen de Cadelam-beheerders de e-commerce van nabij. In dat kader beleggen de fondsen al enkele jaren in waarden als Amazon. De reactie op de online concurrentie vanwege klassieke handelaars uit diverse sectoren (kleding, huishoudapparaten, voeding) bleef niet uit: in antwoord op de economische doorbraak van de internetreuzen openden ook zij online winkels. Betekent dit het einde van de fysieke winkels en het menselijke contact? Niet echt, want de nieuwe e-commercespelers openen ook verkooppunten in onze steden om nieuwe klanten aan te trekken. We zien dus een dubbele beweging: de grote namen uit de e-commerce openen fysieke winkels, terwijl de klassieke retailers online verkoopinstrumenten ontwikkelen. Er woedt een verbeten strijd en momenteel is moeilijk te zeggen wie er als winnaar uit de bus zal komen. Volgens verschillende strategische consultancykantoren zou het merendeel van de aankopen in de nabije toekomst nog steeds via fysieke winkels gebeuren. Toch is de e-commerce overal ter wereld aan een duidelijke opmars bezig. In 2017 bereikte de B2C e-commerce (van bedrijven aan consumenten) een omzet van meer dan 2.300 miljard dollar. Voor het eerst werd de kaap van 10% (aandeel tegenover de totale B2C kleinhandel) overschreden.

30% langetermijngroei in de VS

De laatste jaren nam het percentage online aankopen in de Amerikaanse detailhandel steevast toe.

In 2017 bereikte de verkoop via e-commerce in de VS een recordbedrag van 453,5 miljard dollar. Volgens de analisten van JP Morgan is de (r)evolutie in de Amerikaanse handel onomkeerbaar. In mei van dit jaar voorspelden ze dat de jaarlijkse groei van twee cijfers zou aanhouden en dat het aandeel van e-commerce in de VS op termijn ongeveer 30% zou bedragen.

De strategische consultancykantoren denken er net zo over. De ontwikkeling van de e-commerce betekent echter niet het einde van de klassieke verkoop. Bepaalde supermarktketens zijn dan wel uit het Amerikaanse straatbeeld verdwenen en andere hebben het moeilijk, maar vele winkels blijven het wel goed doen. Toch staan de gevestigde marktspelers voor veranderingen van een ongeziene omvang. Ze weten dat maar al te goed en dokteren strategieën uit om zich niet in de hoek te laten drukken door revolutionaire fysieke winkels van digitale spelers. Denken we maar aan Amazon GO, een kassaloze winkel waarvan een eerste vestiging begin dit jaar de deuren opende in Seattle.

De strategie die het best lijkt te werken - zowel in de VS als in Europa - is de handel via meerdere kanalen, een oplossing die het beste van beide werelden combineert. Dit model biedt de consument meer flexibiliteit: zo kan hij bijvoorbeeld een product online bestellen en het in een winkel gaan ophalen. Volgens analisten presteren spelers die zich uitsluitend op online verkoop of uitsluitend op verkoop via fysieke winkels toeleggen, minder goed.

Evolutie aandeel van e-commerce in de Amerikaanse retail

 

Bron: ramingen van het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken & JP Morgan

Evolutie omzet van de e-commerce in Europa
 

 

Bron: ‘European B2C e-commerce report 2018’, 
Ecommerce Europe en EuroCommerce

Europa zet achtervolging in

Ook in Europa heeft de internethandel de wind in de zeilen, met de voorbije jaren steevast een groei van meer dan 10%. In 2017 steeg de online verkoop met 11% tot 534 miljard euro in totaal.

West-Europa neemt ongeveer 68% van de totale omzet voor zijn rekening, vooral dankzij de geavanceerde infrastructuur en hoge internetpenetratie. Aan de top staat het Verenigd Koninkrijk (178 miljard euro), gevolgd door Frankrijk en Duitsland (ongeveer 93 miljard euro), terwijl België verder in het klassement volgt (10 miljard euro). In Europa lag het aandeel van e-commerce in het bbp in 2017 het hoogst in Groot-Brittannië met een percentage van 7%. De nummer 1 in online verkoop in Europa is het Duitse Zalando, dat aanwezig is in 17 landen en in 2017 een omzet van 4,5 miljard euro boekte. Dat is in vergelijking met Amerikaanse en Chinese reuzen zoals Amazon (177 miljard dollar) en Alibaba (158 miljard yuan of bijna 23 miljard dollar) een peulschil.

Sterke expansie in China

China is de grootste en snelst groeiende e-commercemarkt ter wereld. Het land laat de Verenigde Staten - aanvankelijk de kampioen- al enkele jaren achter zich. Met 1,3 miljard inwoners telt China momenteel het grootste aantal internetgebruikers: ongeveer 770 miljoen eind 2017, waarvan er ongeveer 530 miljoen aankopen verrichtten via het internet. De online aankoopplatformen bieden een steeds ruimer assortiment producten aan (o.a. kleding, huishoudtoestellen, cosmetica, industriële en verse voedingsproducten) die niet moeten onderdoen voor hun Europese en Amerikaanse tegenhangers.

Cadelam besloot onlangs om voor een aantal fondsen posities te nemen in meerdere grote ondernemingen met potentieel uit de sector, onder meer JD.com en CTRIP.
JD.com is de nummer twee op het vlak van online retail en wil de kloof met Alibaba dichten via een strategie van investeringen in logistieke infrastructuur. Zijn expertise op het vlak van logistiek en de distributieketen maakte in elk geval indruk op Google, dat in juni aankondigde maar liefst 550 miljoen dollar te investeren in JD.com. Door dit partnership kan JD.com over de Chinese grenzen heen verkopen dankzij Google Shopping (een vergelijkingssite tussen verschillende online winkels), zelfs in de huidige context van gespannen handelsbetrekkingen tussen Washington en Peking.

"Waarden als JD.com en CTRIP bieden potentieel"

CTRIP is de grootste Chinese reisboekingswebsite en biedt een ruim assortiment diensten aan (zoals georganiseerde reizen, reservatie van transport en overnachtingen en zakenreizen). Na de overname van een van zijn grootste concurrenten, Qunar, is het marktaandeel van CTRIP gestegen tot ongeveer 65%. In China wordt om en bij de 60% van de vliegtuigtickets en hotelverblijven geboekt via CTRIP. Dit segment was in 2017 goed voor ongeveer 70% van zijn omzet. De toeristische sector is sinds 2010 een van de speerpunten van het economische beleid in China. De snelle ontwikkeling van de middenklasse en de reislust van de Chinezen zijn onder meer groeifactoren voor reisorganisaties.

 

Terug naar het overzicht

 
 
Nederlands
Nederlands Français