Delen-app stuwt de bank naar een digitale koppositie

Delen Private Bank investeert al jaren in informaticaoplossingen. De dienstverlening wordt daardoor efficiënter, en er ontstaat meer tijd voor menselijk contact. Met een eigen app en de fikse uitbreiding van het IT-personeel schakelt de bank opnieuw naar een hogere digitale versnelling.

Al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw gelooft Delen Private Bank in de vele efficiëntievoordelen van nieuwe technologie. Mede dankzij de investeringen in computeroplossingen kon de bank evolueren van pionier naar een topdriespeler in het domein van discretionair vermogensbeheer. De introductie van een eigen app voor mobiele toestellen past volledig in de bedrijfsfilosofie van de bank.

‘We zijn niet blind voor de digitale stroomversnelling waarin de wereld zich bevindt’, vertelt Alexandre Delen, Head of IT van Delen Private Bank. ‘We maakten de voorbije jaren onze interne gegevensverwerking steeds efficiënter door allerlei processen te automatiseren. Daarvoor wierven we bijvoorbeeld heel wat extra IT-personeel aan. In de laatste drie jaar is de IT-ploeg verdubbeld tot bijna 100 medewerkers. We maken ook werk van de technologie aan de klantenzijde. Via de app kunnen klanten in alle eenvoud en transparantie de inhoud van hun portefeuille bekijken en hun actuele rendement raadplegen. Zo ontstaat er nog meer betrokkenheid.’

Persoonlijk contact blijft onvervangbaar

De app vervangt geenszins het persoonlijke contact tussen de bank en de klant, maar werkt eerder aanvullend, verduidelijkt Maxime Schöller, relatiebeheerder van Delen Private Bank.

‘Klanten verwachten dat we hun ervaring met de bank zo vlot en gemakkelijk mogelijk maken. Een app past volledig in de tijdsgeest van vandaag, en geeft de klant het vertrouwen dat zijn bank helemaal mee is met de nieuwste technologische evoluties.’

Het grootste bewijs dat menselijk contact van onschatbare waarde blijft bij Delen Private Bank? ‘Zo openden wij bijvoorbeeld de laatste jaren verschillende nieuwe filialen, in plaats van er te sluiten’, meent Alexandre Delen. ‘Dat maakt duidelijk hoe belangrijk wij dienstverlening op maat vinden. Dankzij onze digitalisering bieden we een betere en meer persoonlijke service, en zo blijven we het verschil maken.’

Onze app biedt een oplossing voor jong en oud.

Eenvoud en transparantie

Gebruiksvriendelijkheid en eenvoud waren ontzettend belangrijk bij de ontwikkeling van de app, vertelt Maxime Schöller. ‘De gemiddelde leeftijd van onze klanten is vandaag 55 jaar. We hadden dus een oplossing nodig die beantwoordt aan de verwachtingen en eisen van jongere klanten, die opgegroeid zijn met computers, én aan die van oudere klanten, die niet helemaal vertrouwd zijn met die technologie.’

‘Daarom werken we met twee lagen. Enerzijds is er een duidelijk overzicht van de portefeuille, dat in een oogopslag nuttige kapitaal- en rendementsinformatie toont. Anderzijds kunnen gevorderde gebruikers inzoomen op elk denkbaar detail dat verbonden is aan het beheer van hun portefeuille en hun beleggingen.

Die transparantie behoort tot onze troeven, pikt Alexandre Delen in. ‘Klanten hebben bij ons inzage in de kostenstructuur en in de financiële instrumenten waarin we voor hen investeren en beleggen. We spelen open kaart. Die Delen-waarde zetten we volledig door in onze app. We ontwikkelden de app in twee jaar tijd volledig in eigen huis, met een vijftienkoppig team onder leiding van Jan Vandenbussche. Alleen voor het design en de gebruikersinterface deden we een beroep op externe consulenten. De app blijft de komende maanden en jaren ook steeds verder evolueren. Voor ons is dit een medium dat steeds belangrijker wordt. Dankzij de app kan de klant bij hem thuis of op een andere locatie dezelfde informatie bekijken als bij de bank.’

Klanten hebben volledige inzage in de kostenstructuur en de portefeuille.

Of de klant gebruikt de app om contact op te nemen met een medewerker van Delen Private Bank. ‘Daarvoor ontwikkelden we een eigen berichtensysteem dat mee verweven zit in de app’, gaat Maxime Schöller voort. ‘Onze eigen variant op WhatsApp, zeg maar. Een variant die veiliger, directer en persoonlijker werkt dan e-mailcommunicatie. We denken nog aan een uit-breiding met videogesprekken tussen de klant en zijn relatiebeheerder, en de mogelijkheid om documenten digitaal te handtekenen.’

Digitale bekroning

Het internationale zakentijdschrift CFI.co bekroonde Delen Private Bank onlangs tot Beste Digital Private Bank in België 2017. Volgens de jury ‘voegt de Delen-app een uitstekende digitale dimensie toe aan de bekende services van de bank’. Daarmee bouwt de bank haar voorsprong op de markt uit, besluit Maxime Schöller. ‘Want in het private-bankingsegment van de bankwereld bestaan nauwelijks apps. We zijn hiermee zeker een trendsetter.’

Terug naar de 5 waarden

 
 
Nederlands
Nederlands Français